درسنامه حکومت اسلامی

چشم انداز اجرای قوانین الهی

درسنامه حکومت اسلامی

درس دوم: چشم انداز اجرای قوانین الهی

برای هیچ کس از موحدان عالم جای تردید نیست که فعل خدا حکیمانه است و هر ذره‌ای را برای نهایتی معقول و حکیمانه آفریده است. و به طریق اولی برای انسان با این استعدادهای وسیع هدفی بزرگ، کریمانه و حکیمانه قرار داده است.
از نظر قرآن انسان برای این به دنیا آمده است که با پیروی از انبیاء عظام که نسخه شفاء الهی با خود دارند به درجه¬ای از کمال علمی، معنوی و روحی برسد که شایسته سعادت ابدی در جهان دیگر گردد و به مقامی برسد که مَثَلِ خدا (نه مِثل) شود و مَثَل خدا وجودی است که کمالات الهی از وجودش متجلی می¬گردد. همانند آینه‌ که اگر در برابر خورشید قرار گیرد؛ تمام نور خورشید را منعکس می‌کند. آینه اگر چه از خود نوری ندارد و محتاج نور خورشید است اما در جنب تجلّی ذاتی خورشید در صفت درخشش با خورشید یکسان می‌گردد.
در روایت قدسی است که ذات اقدس حق می‌فرماید: «بنده‌ام من هر چه را (اراده کنم و) بگویم موجود باش موجود می‌شود. تو از من اطاعت کن تو را چنان سازم که هر چه را اراده کنی، موجود شود»
از طرفی با اجرای قانون خدا، بشر در تمام ابعاد به سلامت کامل می‌رسد و زمام امور در اختیار انسان کامل قرار می‌گیرد و او با اجرای قوانین آسمانی که همان نسخه شفای الهی است کاری می‌کند که هر چه درد و رنج و ظلم و تبعیض است از جامعه بشری خواهد رفت وغل و رنجیر اندوه‌ها و رنج‌ها و ستمگری‌ها از دست و پای مردم باز خواهد شد. همان طور که خود قرآن در مورد پیامبر(ص) فرموده است: «…. و بارهای سنگین را از پشت آنها فرو می‌نهد و بندهای (آهنین) را از (دست و پای) آنها باز می‌کند…..»( اعراف، ۱۵۷)
و همان‌طور که فرموده است: «…..به حق نور و کتابی روشنگر برایتان آمد. خداوند با آن کسانی که در پی جستن رضای او هستند را به راه‌های سلامت (در تمام امور) هدایت می‌کند و به اذن خدا از ظلمت‌ها به سوی نور و صراط مستقیم رهنمون می‌گردد»(مائده، ۱۵و۱۶)
با اجرای اینگونه حدود الهی خداوند که مالک ملک هستی است برکات بی‌شمار مادی و معنوی را بدون هیچ آفت و عوارضی بر مردم نازل می‌کند.
لذا خدا در قرآن کریم این را وعده داده و فرموده‌است که: «و اگر مردم آبادی‌ها ایمان آورده(و با اجرای فرامین الهی) تقوا پیشه می‌کردند(درهای) برکات آسمان را بر آنها می‌گشودیم ..» (اعراف، ۹۶) و در مورد اهل کتاب فرموده‌ است که:«..اگر آنان (احکام)تورات و انجیل را اجرا می‌کردند از بالای سر (آسمان) و زیر پا(زمین) روزی می‌خوردند…»(مائده/۶۶)
و معلوم است مراد از این رزق، رزق بی‌شمار و فراوان است نه عادی، زیرا رزق عادی را در هنگام اجرا نکردن حدود الهی نیز داشتند.
و در روایت است که «برکات اجرای یک حدّ از حدود الهی بیش از برکات بارش چهل روز باران است.»
و اساسا وعده‌های جمیل عجیبی که در مورد حکومت امام مهدی (عج) آمده است فقط به خاطر یک علت است و آن این‌که در آن عصر حدود الهی به طور کامل زیر سایه ولایت و حاکمیت انسان کامل در جهان اجرا می‌شود و در سایه این حاکمیت و قانون است که انسان به کمال حقیقی خود می‌رسد.

و البته قرار نیست که اگر امتی حاکمیت الهی را پذیرفت ولی حاضر به اجرای کامل احکام وقوانین الهی نشد این آثار ظهور کند همانطور که بنی اسرائیل تورات را پذیرفتند اما به آن عمل نکردند«…ثم لم یحملوها…»
ونیز قرار نیست که اگر حتی به قوانین الهی برای اداره جامعه خود تن داد این آثار فوراً ظهور پیدا کند. زیرا اگر اثر نیک هر عمل خوبی و اثر بد هر عمل بدی فوراً آشکار می‌شد هیچ کس در دنیا باقی نمی‌ماند که بدی کند و از خوبی بگریزد حتی اشرار و انسان‌های کافر دل، و در این صورت دیگر امتحان الهی برای معلوم کردن خوب و بد امکان نداشت.
به خاطر همین امر، خدا برای خوبیها، سختی و گاه هزینه گذاشته و تلخی آن اول و شیرینی آن آخر است اما برای بدیها یک شیرینی کاذب ابتدایی قرار داده است. در اینجاست که خوبان و بدان مثل گندم و کاه از هم جدا و متمایز می‌گردند.
از این رو برای رسیدن به آن وعده جمیل الهی صبر و استقامت لازم است. خداوند در آیه زیر این وعده جمیل را به استقامت منوط کرده می‌فرماید: «و اگر بر راه (خدا) استقامت کنند آب (گوارای حیات طیبه مادی و معنوی را) فراوان به آنان خواهیم چشاند»

 

 

 

مطلب پیشنهادی

تفسیر سوره بقره استاد محمدرضا شایق

تفسیر سوره مبارکه بقره

تفسیر سوره مبارکه بقره با بیان محمدرضا شایق  

۲ دیدگاه

  1. سلام علیکم و رحمت الله
    عالی بود
    فوق العاده زیبا
    آرزو دارم به صورت حضوری پای درس استاد بزرگوارم باشم

  2. سلام علیکم و رحمت الله
    عالی بود
    فوق العاده زیبا
    آرزو دارم به صورت حضوری پای درس استاد بزرگوارم باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *